10 seconden sneller, tonnen meer uitstoot

10 seconden sneller, tonnen meer uitstoot

Het kabinet onderzoekt of de maximum snelheid op de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug, een stuk weg van nog geen 10 kilometer, kan worden verhoogd van 100 naar 130 kilometer. Lekker denk je misschien, maar het levert nauwelijks tijdwinst op en zorgt voor veel meer uitstoot.

Hoe zit dat? Uit een snel rekensommetje van RTL blijkt dat je 1 minuut 18 seconden sneller bent als je 130 rijdt. Dan moet je wel continue doorrijden, iets want in de praktijk bijna nooit gebeurd. Als je tijdens dit stukje moet remmen of wordt gehinderd door ander verkeer dan zal deze tijdwinst al gauw helemaal verdwijnen.

De impact op het klimaat daarentegen is wel heel groot. Een gemiddelde auto verbruikt namelijk 25% meer als deze 130 rijdt in vergelijking met 100. Bovendien zijn auto’s ook nog eens veel stiller als ze 100 rijden en is het veiliger. Is dat nou echt die paar seconden waard?

Daar komt nog bovenop dat de snelheidsverhoging stikstof kost en daarmee ruimte inneemt van andere zaken die we graag willen regelen. Wij vinden het onzinnig om stikstofruimte te besteden aan hard rijden, terwijl deze ook aan woningbouw of infrastructuur voor duurzame energie kan worden besteed.

Wat ons betreft houden we deze stikstofruimte in de achterzak voor een vervoermiddel dat harder gaat dan 130, meer mensen vervoerd en duurzamer is: De Lelylijn.