Cadeaukaart duurzamere boodschappen

14 oktober 2014

2,5   miljoen Nederlandse huishoudens ontvangen cadeaukaart voor duurzamere   boodschappen

 

Steeds meer consumenten willen graag duurzamer eten, maar niet   iedereen weet hoe je bewuster kunt kiezen. Daarom slaan de Nationale Postcode   Loterij, Albert Heijn en Unilever de handen ineen om Nederlanders enthousiast   te maken voor duurzamere producten en te laten zien hoe eenvoudig het is om   hiervoor in de supermarkt te kiezen. Onder de noemer ‘DOE MAAR LEKKER   DUURZAAM’ worden consumenten geholpen bewuster te kiezen. Alle Nederlandse   huishoudens die meespelen met de Nationale Postcode Loterij ontvangen van de   loterij als cadeau een kaart ter waarde van 12,50 euro. Met deze kaart kunnen   zij in november duurzamere levensmiddelen kopen bij Albert Heijn. Bij de   cadeaukaart zit ter inspiratie een receptenboekje met 15 lekkere gerechten   voor 4 personen van 12,50 euro of minder.

De   drie partijen geven op 30 oktober het startsein voor de landelijke campagne   ‘DOE MAAR LEKKER DUURZAAM’. Alle 2,5 miljoen deelnemers van de Postcode   Loterij ontvangen in de eerste week van november de cadeaukaart automatisch   per post. Deze kaart kan van 4 tot en met 23 november worden   ingewisseld in alle Nederlandse Albert Heijn-winkels voor een keuze uit ruim   600 duurzamere producten. Deze producten zijn van het Albert Heijn eigen merk   AH puur&eerlijk. Binnen het Unilever assortiment is gekozen voor alle   producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk op het gebied van   dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu en producten die voldoen aan   Unilevers duurzame landbouwprogramma. Deelnemers aan de actie kunnen kiezen   uit een scala aan duurzamere producten: van aardappelen, groente en vlees tot   thee en zuivel.

Samenwerking past bij missie Nationale Postcode Loterij
De   Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever gaan gedurende drie jaar   samenwerken om duurzamer eten te stimuleren. Nederlanders enthousiasmeren   voor het gebruiken van duurzamere producten sluit aan bij de missie van de   Nationale Postcode Loterij; bijdragen aan een betere en leefbare wereld. Imme   Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij, licht toe: “Veel   Nederlanders kopen al duurzame producten die beter zijn voor mens en dier.   Maar er zijn ook mensen die dat niet of niet geregeld doen. We willen   Nederlanders aanmoedigen deze duurzame producten vaker te proberen, net zoals   we in 2009 ook met de LED-lamp hebben gedaan”.

Unilever en Albert Heijn als partners
Bart Kuppens, vice president Marketing Foods van Unilever in   de Benelux: “Wij richten ons als bedrijf op het continue verduurzamen van   onze producten en bedrijfsprocessen. Vaak niet zichtbaar voor de consument   maar cruciaal in het verduurzamen van de samenleving. Want duurzaam is zo   veel meer dan alleen biologisch. Ik ben dan ook erg enthousiast over het feit   dat we nu een hele grote groep Nederlanders kunnen laten ervaren hoe   makkelijk het is lekkere en duurzamere producten te kopen en te eten”.

Albert Heijn is net als Unilever actief in het verduurzamen van haar assortiment. Dat zien we ook terug in de resultaten van het duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond, dat vorige week verscheen. Albert Heijn kwam hierin naar voren als de supermarkt met het grootste duurzamere assortiment. “We hebben de afgelopen jaren mooie stappen gezet in het verduurzamen van onze eigen merk producten. Zo’n 500 duurzamere producten zijn ondergebracht onder het merk AH puur&eerlijk. Voor alle dagelijkse boodschappen kun je bij ons duurzamere producten vinden. Deelnemers aan de actie kunnen dus altijd iets lekkers vinden in het schap”, vertelt Adriaan Thierry, Albert Heijn directeur Omnichannel Marketing & Format.