De Lelylijn: schakel voor duurzaam vervoer

24 oktober 2024

In Flevoland rijden we van hot naar her. Voor werk, sport en recreatie. We rijden met de auto gemiddeld meer dan andere Provincies. Vaak omdat er geen goed alternatief is. In 2050 willen we dat de CO-2 uitstoot van ons vervoer is gedaald naar nul. Daarvoor zijn duurzame oplossingen nodig die ook rekening houden met de natuur. Natuur en Milieufederatie vindt het belangrijk dat Flevoland ‘alzijdig’ voor OV goed ontsloten is. Dat is nu niet het geval. Er ontbreekt een spoorverbinding in het Noordelijk deel van Flevoland. Daarom heeft NMFF deelgenomen aan de Adviesraad Lelylijn die de varianten voor een Lelylijn heeft onderzocht. NMFF heeft aangegeven dat een Lelylijn met een station in Emmeloord, die goed landschappelijk wordt ingepast met respect voor de natuur, een belangrijke schakel zijn voor bewoners om te kiezen voor duurzaam vervoer via OV. En mogelijk ligt daarbij ook een mee koppelkans voor beter OV bij de uitbreiding van Almere Pampus.

Geen uitstoot in 2050, maar hoe?
Eerder liet de Natuur en Milieufederatie Flevoland een onderzoek uitvoeren door Ingenieursbureau Goudappel naar de route om tot nul-uitstoot in 2050 te komen voor Flevoland. Uit de scenario’s blijkt dat we dit doel alleen kunnen halen als we vol inzetten op goede vervoersalternatieven, en onze steden zo inrichten dat werk, voorzieningen en recreatie dichtbij zijn. Een bestuursakkoord wat overheden hieraan committeert kan een eerste goede stap hierbij zijn.

Adviesraad Lelylijn
Bij extra woningbouw in de Noordoostpolder hoort ook de inzet op duurzaam vervoer. Uit het onderzoek van Goudappel blijkt dat de Lelylijn hier een positieve bijdrage aan kan leveren. De Natuur en Milieufederatie Flevoland heeft deelgenomen aan de adviesraad die eerst varianten voor de Lelylijn heeft onderzocht. Naast onze wens voor een station in de Noordoostpolder vinden wij dat er geen onherstelbare schade mag worden veroorzaakt aan de natuur. We zijn daarom blij dat een tunnel onder het Ketelmeer al in deze fase wordt onderzocht.

IJmeerlijn?
Daarnaast speelt de mogelijke komst van de IJmeerlijn. Deze OV-lijn is door de gemeente Almere als voorwaarde gesteld voor het gaan bouwen van het nieuwe stadseel Almere Pampus. Via deze nieuwe OV-lijn wordt Almere Pampus met IJburg verbonden.

Deze nieuwe OV-lijn heeft diverse haken en er is in onze ogen een duurzamer alternatief. Daarom heeft NMFF in de Maatschappelijke Adviesraad hier een kritischer geluid ingebracht. In de Maatschappelijke Adviesraad hebben wij neergelegd dat we alleen voor de Ijmeerlijn zijn als verbinding als deze bijdraagt aan duurzaam en uitsluitend als OV-lijn in een tunnel onder het IJmeer.

Hier zijn een aantal redenen voor:

  1. De lijn betekent een grote nieuwe doorsnijding van het IJmeer. Dit meer is een belangrijk Natura2000-gebied. Een tunnel heeft ook impact op de natuur, maar is minder schadelijk dan een bovengrondse verbinding.
  2. Het is niet zeker of deze lijn alleen voor OV zal zijn. Er zijn geluiden om er ook een weg te maken. Een nieuwe N-weg bouwen door een belangrijk natuurgebied (het IJmeer) is volgens ons een heel slecht idee.Een OV verbinding vervoerd meer mensen dan een autoweg is en daarbij ook nog vele malen duurzamer.
  3. Bovendien zien wij een goed alternatief: de uitbreiding van het bestaande spoor op de Hollandse Brug. Met het spoor over de Hollandse Brug heeft dit IJmeer al een doorsnijding en ook al een ontsluiting naar Amsterdam.

Gezien de ontwikkelingen rond de Lelylijn zien wij een alternatief: kies voor versterking van het OV via Hollandse Brug. Het is een geweldige mee koppelkans met de Lelylijn. Als het spoor in Flevoland al grondig op de schop moet voor de Lelylijn, kan ook direct dit deel van het traject worden aangepakt. Dit zal sowieso moeten gebeuren door de druk die de uitbreiding van Almere op het spoor legt.