Hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Ens lijkt grote impact op natuur te gaan hebben

24 oktober 2024

Hoogspanningsverbinding tussen Diemen en Ens lijkt grote impact op natuur te gaan hebben

Er wordt gewerkt aan een nieuwe hoogspanningsverbinding tussen Groningen en de Randstad. TenneT heeft voor verschillende mogelijke tracés geanalyseerd wat de impact is op natuur en landschap in Flevoland. De resultaten zijn niet verontrustend.

Even terug, waarom is deze nieuwe verbinding nodig? Er wordt gewerkt aan een nieuwe hoogspanningsverbinding tussen Groningen en de Randstad. Deze verbinding is nodig om duurzame energie van windparken op de Noordzee te verplaatsen naar de Randstad. Ook helpt de nieuwe verbinding ons net robuust maken tegen de schommelingen die horen bij de productie van duurzame energie. Daarmee helpt de versterking in de energietransitie. Hier zijn wij helemaal voor!

Eind september heeft TenneT de Integrale Effect Analyse (IEA) van nieuwe verbindingen gepubliceerd. Een document waarin wordt gekeken naar de haalbaarheid van de lijnen uit verschillende hoeken waaronder ook natuur en landschap.

Uit deze IEA blijken de volgende zaken.

De impact op natuur lijkt groot
Uit de analyse van TenneT blijkt dat een groot aantal van de voorgestelde verbindingen een grote negatief effect op de natuur zal hebben. Dit zit bij veel verbindingen in de verwachte ‘draadslachtoffers’ (vogels) die die nieuwe lijnen zullen hebben. Sommige van de voorgestelde verbindingen liggen op trekroutes van vogels, bijvoorbeeld tussen het Ketelmeer en de Veluwe.

Ook in verschillende natuurgebieden leven beschermde vogelsoorten. Voor deze vogels, voor wie het leefgebied al klein is en welke al sterk in aantallen zijn afgenomen, zouden een aantal van de onderzochte verbindingen een grote negatieve impact hebben.

De nieuwe lijn doorkruist natuurgebieden
De nieuwe verbinding zal waarschijnlijk voor nieuwe doorsnijdingen van de natuur gaan zorgen. Op twee plekken lijkt dit onvermijdelijk; bij het IJmeer/Gooimeer en het Ketelmeer. Maar ook lopen verschillende voorgestelde tracés door of vlak langs beschermde natuurgebieden, zoals de Kamperhoek, Natuurpark Lelsytad of de Oostvaardersplassen. (zie de afbeeldingen hieronder).

Veel lijnen zijn daarom niet vergunbaar
Omdat de verbindingen een grote impact op de natuur zullen hebben lijken veel op voorhand al geen vergunning te kunnen krijgen. TenneT geeft dit ook aan in de IEA. Op de afbeelding lijkt het voor de paarse lijnen eigenlijk op voorhand onmogelijk een vergunning te krijgen om deze te gaan bouwen.

 

De lijn door het IJsselmeer hierboven is daar het beste voorbeeld van. Deze zou langs de gehele kust van Flevoland in het IJsselmeer lopen. Vanwege een grote doorkruising van Natura2000-gebied (wat het IJsselmeer is) en de eilandjes die hiervoor in he meer moeten worden gebouwd, valt deze lijn eigenlijk op voorhand af.

Vervolg
De Natuur en Milieufederatie gaat naar aanleiding van deze IEA overleggen met regionale partners. We blijven voorstander van de aanleg van de verbinding, omdat deze nodig is voor een duurzame toekomst, maar we vinden ook dat deze niet mag leiden tot onherstelbare schade voor de natuur. We blijven je op de hoogte houden van ontwikkelingen op dit dossier op onze website.