NMFF pakt actieve rol in de luchtruimherziening 

26 mei 2025

NMFF pakt actieve rol in de luchtruimherziening 

NMFF zit in de klankbordgroep van de luchtruimherziening die het ministerie van I&W helpt om deze complexe puzzel goed in te vullen. Specifiek voor Flevoland is deze complex, omdat Lelystad Airport mogelijk ingezet wordt voor defensievluchten en/of mogelijk vakantievluchten. 

Waarom een nieuwe luchtruimindeling? 

  1. Er is meer ruimte nodig voor Defensie om goed te trainen met de F-35 jachtvliegtuigen. Het creëren van deze extra ruimte in het noorden van Nederland heeft effect op de rest van het luchtruim.
  2. Europese doelstellingen vragen om een verlaging van de CO2-uitstoot door de luchtvaart. Daarom moeten de routes zo worden aangepast dat vliegtuigen zo kort mogelijk aanvliegen.
  3. De nieuwe indeling moet het mogelijk maken dat vliegtuigen hoger vliegen, zodat er minder geluid en overlast is.

Rol van de NMFF 

Voor Flevoland en Lelystad Airport ligt er dus een complexe opgave. Voor Schiphol gaat het vooral om het opnieuw indelen van bestaande vluchten. In Flevoland moeten we mogelijk ruimte maken voor nieuwe vluchten. Niet alleen voor vakantievluchten, maar ook voor Defensie. NMFF geeft aandacht voor de zorgen die in Flevoland spelen. Het aanstippen van deze zorgen in de klankbordgroep is onze belangrijkste rol. 

Hoe nu verder? 

De regering heeft het schetsontwerp van de nieuwe indeling van het luchtruim bekend gemaakt. De klankbordgroep reflecteert op dit schetsontwerp. De eerste bijeenkomst is geweest. In de volgende komt de klankbordgroep tot een onderzoeksagenda met vragen die door onafhankelijke experts worden beantwoord. De gehele luchtruimherziening is een proces van de lange adem. Naar verwachting is de definitieve luchtruimherziening in 2028 klaar en in 2030 geïmplementeerd.