Provincie en Gemeente Lelystad sturen aan op opening Luchthaven
25 september 2024
Provincie Flevoland en gemeente Lelystad hebben tot onze verbazing de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat in een brief gevraagd Lelystad Airport dit jaar nog open te stellen. Dit gaat in tegen een aangenomen motie van de Tweede Kamer waarin de regering wordt opgeroepen Lelystad Airport definitief niet open te stellen.
De Natuur en Milieufederatie Flevoland maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Een groeiend aantal Flevolanders hierdoor last krijgen van serieuze geluidsoverlast. Zeker wanneer de bouwopgave van 100.000 woningen en de groei van Lelystad met 120.000 inwoners wordt meegenomen. Ook natuurgebieden, zoals Nationaal Park Nieuw Land en de verder gelegen Veluwe zullen de effecten van vliegtuiggeluid ervaren. Op de routes naar Lelystad Airport vliegen vliegtuiten langer door de nieuwe indeling van het luchtruim. Hierdoor zal de ervaren overlast extra groot zijn. Naast geluidsoverlast zullen de vluchten ook zorgen voor uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof op de omliggende natuur en wijken.
De oproep van de provincie en de gemeente Lelystad komt na een werkbezoek van minister Barry Madlener (PVV) op 15 augustus aan Lelystad Airport. De partij van Madlener is samen met de VVD uitgesproken voorstander van de opening van Lelystad Airport. Zij waren de partijen die de motie tegen die opening van Lelystad Airport niet hebben gesteund.
De Natuur en Milieufederatie Flevoland heeft zich eerder in het proces uitgesproken tegen de manier waarop het vliegen op Lelystad wordt vergund. Er is een vergunning voor de eerste 10.000 vluchten aangevraagd, waarna in rondes wordt opgeschaald tot 45.000 vluchten. Omdat het al aan de voorkant duidelijk is wat Lelystad Airport uiteindelijk wil vergunnen, vinden wij het niet correct dat de vergunning in stukjes wordt opgeknipt. De Commissie voor de Milieueffectrapportage (MER) die kijkt naar de effecten van projecten op de omgeving zegt op haar website: “De initiatiefnemer mag een project niet opknippen om de mer-(beoordelings)plicht te omzeilen (‘salamitactiek’).”
Voor duurzame economische groei van Flevoland is ons inziens een landelijke luchthaven niet de oplossing. De Natuur en Milieufederatie denkt een andere invulling van het gebied van Lelystad Airport bijvoorbeeld tot een proeftuin voor duurzame energie en warmte of een moderne woonwijk de samenleving uiteindelijk meer gaat opleveren. Deze gedachte is onlangs verkend voor Rotterdam The Hague Airport. Uit dat onderzoek werd duidelijk dat een moderne woonwijk op dezelfde locatie de samenleving 3 miljard euro kan opleveren. Het is interessant om voor Lelystad Airport eenzelfde soort onderzoek te doen.