Elektrisch vliegen?
Elektrisch vliegen?
Elektrisch vliegen?
De blog van directeur Vera Dam bij Omroep Flevoland ging vorige keer over elektrisch vliegen en de interesse dat het Nederlandse bedrijf Venturi Aviation heeft getoond om zich bij Lelystad Airport te vestigen. We kregen daarover diverse vragen. Hieronder daarom de feiten op een rijtje over elektrisch vliegen.
Stil en emissievrij vliegen klinkt natuurlijk geweldig, maar het is niet het wondermiddel waar dikwijls mee geschermd wordt:
– Elektrisch vliegen zal tot 2070 alleen voor korte afstanden en voor kleine aantallen passagiers inzetbaar zijn en biedt dus geen oplossing voor het klimaatprobleem. De trein kan op deze afstanden meer mensen efficiënter vervoeren.
– Elektrisch vliegen is inderdaad emissievrij, maar niet zonder geluid. De vliegtuigen worden aangedreven door propellers die niet stil zijn. Sterker nog, als er meer gevlogen moeten worden vanwege de beperkte capaciteit leidt dit misschien tot meer geluidsoverlast.
– Voor de vogels in de natuurgebieden rond Lelystad Airport zal het weinig uitmaken of de vliegtuigen elektrisch zijn. Het risico op aanvaringen blijft hetzelfde.
– Daarnaast moet er worden nagedacht over hoe de elektriciteit die nodig is voor de vliegtuigen wordt opgewekt en wordt getransporteerd. Het elektriciteitsnet is nu al krap en de opgave al groot.