Interview met Ton ten Brinke van Fietsersbond Flevoland – Jubileum 40 jaar NMFF

Fietsersbond Flevoland wil in 2050 voorrang voor de fiets

De Fietsersbond behartigt de belangen van fietsers op plekken waar dat nodig is. Dat doen ze al meer dan 40 jaar, omdat ze geloven dat fietsen overal goed voor is: voor de bereikbaarheid van steden, voor het milieu, voor je plezier en voor een gezond leven. Ton ten Brinke, voorzitter van Fietsersbond Flevoland over fietsen in 2050.

‘We zien graag dat er betere fietspaden worden aangelegd, zodat het loont om de fiets te pakken’ 

Jullie visie heeft een nobel streven met mooie doelen. Wat ons betreft mogen fietsers natuurlijk nog meer aandacht krijgen. Maar we zijn blij dat jullie ook voor fietsers plannen hebben opgenomen.

Fietsers moeten meer ruimte krijgen. Momenteel is dat in met name Lelystad nog niet goed geregeld. Als je met de fiets gaat, ben je op veel routes langer onderweg dan met de auto. Dat is natuurlijk niet stimulerend. Wij zien graag dat er betere fietspaden worden aangelegd, zodat het loont om de fiets te pakken. Het is gezonder en beter voor het milieu!

‘Bewustzijn creëren binnen gemeenten dat fietsers voorrang krijgen op de auto’ 

Ons doel: politiek regelen dat fietsers altijd voorrang hebben op auto’s. Door op rotondes alle fietsers voorrang te geven, maar ook door het aanleggen van nieuwe fietspaden in plaats van autowegen. Daarnaast kunnen bestaande fietspaden verbeterd worden. In Lelystad zijn veel bruggen, wat flink klimmen is en deze blijken sociaal minder veilig. Zorg dat fietsers met zo min mogelijk hindernissen flink door kunnen trappen. Dat maakt het ook voor woon-werkverkeer veel interessanter om de fiets te pakken.

Onze rol ligt bij het faciliteren van de samenwerking met ambtenaren en wegbeheerders. Dat zijn bij fietspaden veel verschillende partijen. Het liefst zie ik een vereniging van wegbeheerders speciaal voor fietsers. Dat zij een apart potje krijgen van de overheid om de fietspaden te verbreden, beheren en aantrekkelijker te maken. Zowel voor woon-werkverkeer als recreatief fietsen.

Je staat in 2050: wat zie je?

In 2050 heb ik als fietser overal voorrang. Naar waar ik woon en werk tot aan de winkels, ik fiets overal lekker door zonder lastige knooppunten. Het autoverkeer is flink geslonken, waardoor er een schonere lucht is. De politiek heeft stevige maatregelen genomen en bewoners zien in dat het prettiger leven en wonen is met minder autoverkeer. In woonwijken parkeren mensen hun auto’s niet meer. Er zijn plekken buiten de wijk gerealiseerd. Alle essentiële locaties zijn binnen de wijk lopend of op de fiets bereikbaar.

In 2050 zien we een IJmeerverbinding met een fietspad naast de spoorlijn, zonder auto. Wat ik voor me zie: een fietsverbinding waar de fietser altijd wind mee heeft, zodat je lekker snel op de bestemming bent.

De fiets is in 2050 een leenfiets of mijn eigen ligfiets. Kleiner, compacter en met duurzamer materiaal geproduceerd. Daarnaast wordt de gewone trapfiets goedkoper en blijft deze de eerste keus. Als alles elektrisch wordt, dan kost dat veel energie. Ik zie liever dat de meeste fietsen niet elektrisch zijn. Als je nog fit genoeg bent, is dat makkelijk te doen.